mandag 20. september 2010

Blogging

Nok en interessant sak om PR og reklame.

10 kommentarer:

  1. Snadder det der altså!
    ~ GAD

    SvarSlett
  2. hehe xD d e nokk kansje fordi ingen trur på jornalistene fordi de vill altid prøve å få en så god historie som muligt å vrir kansje litt på sannheten for at det skal virke mer dramatiskt

    SvarSlett
  3. Mange av toppbloggerne får produkter og forskjelligt i posten for at de skal komentere det på bloggen. Det synes jeg er helt greit så lenge de snakker sant om produktene, slik at ikke mange folk blir lurt. Det må helt klart ha en bra efekt, siden jornalister og benytter seg av dette.
    Jeg synes blogg skal være en frivillig fritidssyssel og ikke noe man tjener på

    SvarSlett
  4. Jeg synes det er veldig bra at de "kjøper" seg inn hos bloggerne. Det er mange bloggere som får tilsendt produkter som sier sin ærlige mening om det, om den er bra eller dårlig i og med at de som regel ikke vil skrive noe de ikke står for på sin personlige blogg liksom.

    SvarSlett
  5. Jeg føler at bloggere kanskje er mer ærlige enn andre (typiske journalister). Men de skriver jo hvordan de selv opplever ting. Det er en nokså positiv måte vil jeg si. Vi er alle forskjellige og det er greit å få høre hva enkeltpersoner synes.

    Essi

    SvarSlett
  6. Dette er jo helt klart en vinn-vinn situasjon! Dersom man sender produktet sitt til en kjent blogger, vil bloggeren mest sannsynlig teste produktet og skrive en omtale på bloggen om det. Altså du får gratis reklame samtidig som bloggeren får et produkt, og noe å blogge om.

    I tilleg er det veldig relativt for produkter som retter seg mot en litt yngre målgruppe, fordi de aller fleste jenter i alderen 12-20 sjekker blogger oftere enn de leser nettaviser.

    Dette med at bloggere har større troverdighet enn journalister sier seg jo nesten selv. Dersom man ser at en journalist har skrevet en artikkel om hvor bra han syns et produkt er, vil man automatisk tenke at det er avisen sitt syn som snakker, og ikke en enkeltperson. Bloggere som skriver sin mening om et produkt, vil selvsagt virke mer troverdig i og med at han kan skrive absolutt det han vil, uavhengig av hva en "redaksjon" mener.
    Jeg har selv erfart at man når en helt annen målgruppe med å blogge, enn avisreklamer og TV-reklamer noen gang kommer til å klare.

    SvarSlett
  7. Så lenge bloggeren omtaler produktet positivt, er det jo en bra situasjon

    Nils Audun

    SvarSlett
  8. Blogging kan være bra for et produkt, hvis det får positiv omtale.

    JK

    SvarSlett
  9. At mange toppbloggere får tilsendt ulike produkter i posten er jeg ikke imot. Når bloggere mottar produkter vet de nok med en gang at det annonsørene og produsentene er ute etter, er positiv omtale. Men jeg håper og tror at bloggere faktisk skriver sin ærlige mening om produktet, og at de ikke vil ha noe som de ikke kan stå for publisert på sin blogg. Og dersom det er tilfellet mener jeg at det ikke er noe galt i å sende ulike produkter til bloggere.

    Jeg tror også at flere har større troverdighet til bloggere enn til journalister. Slik jeg ser det blir den omtalen en blogger skriver mye mer personlig enn det journalisten har å si, fordi bloggeren er en enkeltperson, mens journalisten representerer for eksempel en nettavis eller et blad.

    SvarSlett